woensdag 29 juli 2015

Woensdag 29 juli: Gernika Bilbao

Vanmorgen net na 7.00 uur vertrokken van de jeugdherberg in Gernika. Samen met mij vertrokken ook de Fransen Simone en Daniel en het Spaanse echtpaar. Terwijl de Fransen en ik een volgende etappe van de camino del norte zouden gaan lopen, zouden de Spanjaarden de bus naar Bilbao en vervolgens de bus naar huis in het midden van Spanje nemen. Zij moesten weer gaan werken deze week. 

Vanuit Gernika was vrij snel het caminopad naar de bergen gevonden. Al vrij snel had ik de Fransen achter mij gelaten. Het pad voerde de bergen in en was door de regen van afgelopen dagen soms modderig en glad. Het pad voerde omhoog door bos over soms stijle met keien bedekte paden. Na circa 20 km werd Eskerika bereikt. Hier zat ik even te rusten en voegden de Fransen zich weer bij mij.

Ergens tussen Eskerika en Larrabetzu raakte ik se Fransen weer kwijt. Hun wandeltempo lag eenvoudigweg wat lager. In Larrabetzu dronk ik bij een cafeetje koffie. Spoedig arriveerden de Fransen ook hier. Zij zouden deze dag niet verder gaan dan Lezame; een dorpje op circa 5 km van Larrabetzu. Ik had me echter voorgenomen door te wandelen naar Bilbao, op nog zo'n 15 km afstand.

Alleen ben ik dus verder gegaan Door het niet vrij bijzondere Lezama en het daarop volgende Zamudio. Het caminopad loopt hier trouwens een stukje langs de autoweg wat niet heel gevaarlijk was want er was niet veel verkeer. 

Vlakbij Zamudio blijkt het vliegveld van Bilbao te zijn wat duidelijk merkbaar was Door laagvliegende vliegtuigen.

Bij Zamudio loopt het caminopad weer de bergen in: eerst omhoog en vervolgens weer naar  beneden. Circa ca 5 km voor Bilbao.
Hier ontmoette ik de Italiaanse vrouw die samen met haar zoon de camino wandelt. 
Hier ook begon het te miezer regenen wat in de bergen laaghangende bewolking met zich meebrengt. Geen mooi uitzicht mogelijk dus op Bilbao dat even verderop ligt.

Op een druk verkeersknooppunt ontmoette ik twee Duitse jongens die op de fiets op de snelweg reden. Levensgevaarlijk maar er was geen ander alternatief.  In Spanje schijnt zoiets gewoon te mogen. De Duitsers waren op weg naar Portugal en hadden al een fietser is vanuit Duitsland Door BelgiĆ« en Frankrijk achter de rug.

Vlakbij de grote baseline liep ik Bilbao binnen en werd al snel aangesproken door een oudere Spanjaard. Hij wees mij de weg naar de albergue van de Spaanse pelgrim vereniging. 
Vanavond heel even in het centrum van  Bilbao geweest. Wat opviel zijn de smalle straatjes en een zeer lange stenen trap.

Foto's:
Larrabetzu
Bergpad met miezerregen en zeer laaghangende bewolking
Bilbao: de lange, stenen trap




Geen opmerkingen:

Een reactie posten