dinsdag 18 augustus 2015

Dinsdag 18 augustus

Vanmorgen al tegen 6.00 uur het pensionnetje in Irun verlaten om wandelend naar het op 5 km verder gelegen Hendaye te gaan. Aan een medewerker in het pensionnetje vroeg ik nog even de weg waar hij schets van de route tekende.
Irun ligt in Spanje en Hendaye in Frankrijk
Het zijn dus grensplaatsjes. 

In eerste instantie liep ik in Irun wat te ver door; was de afslag naar het noorden voorbijgelopen. Ik ging terug en toen zat ik op de goede weg.Alleen liep ik nog aan de verkeerde kant van het riviertje. Bij een brug de goed kant genomen en na nog een keer vragen was ik tegen 6.45 uur op het station in Hendaye.
Ging naar het ticket loket om treinkaartjes naar Bordeaux te kopen en het bleek dat er tegen 7.30 uur via Dax  al een trein ging naar Bordeaux.In Dax moest ik overstappen op een andere trein. Toen ik op het perron op deze trein stond te wachten zag ik dat er al veel mensen waren die ook deze trein naar Bordeaux wilden nemen. De trein kwam en het bleek een kort treintje te zijn. Het werd allemaal passen en meten om iedereen een zitplaats te geven. Veel mensen hadden veel bagage, kinderen en fietsen mee.
Deze treinreis naar Bordeaux verliep goed. In Bordeaux waar ik rond10.25 uur aankwam moest ik treinkaartje kopen voor Agen en Lamagistiere. Ik had Arie en Hermien meegedeeld dat indien het allemaal gaat lukken in de loop van de middag langs zou komen voor een dagje/nachtje.
Het was druk bij de kaartverkoop op het station van Bordeaux.  De eerste trein die weer naar Agen zou vertrekken vertrok al om 10.52 uur.
Ik haalde het allemaal net: wist een ticket naar Lamagistiere voor vandaag te kopen en een ticket van Lamagistiere naar Bordeaux voor morgen. Op een drafje naar de trein en dus verder naar Agen.
In de trein een berichtje naar Tineke, kennis van Jan in Bordeaux, gestuurd dat ik niet vandaag maar toch morgen bij haar zal arriveren.
In Agen overgestapt op het stoptreinen naar Lamagistiere. Deze trein had vertraging omdat er mankementen aan de trein  bleken te zijn. Niet om 12.36 uur maar tegen 13.00 uur arriveerde ik in Lamagistiere.
Het is hier warm al is er wat bewolking. Door het vrijwel uitgestorven dorp liep ik over de brug richting Donzac. Net toen ik de brug over was stopte er een auto en een vrouw vroeg in het Frans of ik een lift wilde. Dit heb ik gedaan. De vrouw bleek uit Canada, Montreal te komen en sprak dus ook Engels. Zij woont nu In Toulouse. Binnen de kortste keren was ik bij het huis van Arie en Hermien die dus momenteel niet thuis zijn. Ze zijn met z'n allen een dagje naar de Pyreneeën.  Dit wist ik daar Hermien mij dit had meegedeeld via de email.  Maar ik kon gewoon komen; de deur van het oude huis zou open zijn.  Dit was ook zo. Omdat alle hekken op slot zaten ben ik maar door de boomgaard naar het huis gelopen. Hier ben ik nu in de tuin en zie ik dst er een zwembadje is asngekocht.Wil straks mijn rugzak helemaal uitpaken/ herorganiseren en ga wellicht daarna nog een stukje wandelen.
Gisteren nog in het Spaanse Leon en nu tegen half drie in de middag in Donzac. Heel wat kilometerteller afgelegd sinds gisterenmiddag maar dan vooral met de trein.
Terugkijkend is de camino del norte van Irun tot aan Oviedo goed te doen.  Er zijn wat bergen of bergjes waar je over heen moet wandelen maar deze bergen en het bijbehorende klimmen staat niet in vergelijking met de bergen waar je overheen dient te gaan op de camino Salvador die ik dus in omgekeerde richting van Oviedo naar Leon heb gelopen. Op de camino Salvador krijg je op een gegeven moment te maken met vrij hoge en dicht bij elkaar staande bergen met veel bomen en naarmate je richting Leon gaat staan de bergen meer uit elkaar en is de begroeiing veelal minder.
Alles bij elkaar genomen is de camino del norte een hele mooie wandelroute die de vele inspanningen zeker waard zijn.

Foto's (komen tzt nog)
tuin en huis Arie en Hermien
Appelbomen vlak bij het huis


Groetjes uit Donzac

Geen opmerkingen:

Een reactie posten