zondag 9 augustus 2015

Zondag 9 augustus:Colunga - San Salvador de Valdedios

Vanmorgen tegen 7.00 uur vertrokken uit Colunga waar ik afgelopen nacht in een pension heb verbleven. Ben vervolgens via Pernus naar Sebrayu gewandeld; een route door de bergen met mooie vergezichten en soms heel mooi licht van de opkomende zon   Zie foto's. 

Ben nu in Villaviciosa een stadje dat bekend staat om haar cider. In de omgeving veel appelbomen en ook wel peren. De teelt van de ciderappel gaat terug tot de 8e eeuw na Christus. 

Zal straks naar Casquita lopen ; ca 4 km en daar de afslag naar Oviedo nemen. Had eigenlijk vandaag in Oviedo aan willen komen maar oké het wordt een dagje later.
Van Casquita zal ik naar San Salvador de Valdedios wandelen; ca 10 km. Hier is een klooster waar ik misschien ga overnachten. Als ik genoeg energie heb wandel ik misschien wel door naar La Vega de Sariego (ca 18 km van hier) om daar te overnachten.  

Vanmorgen blauwe lucht maar nu gelukkig wat wolken zodat het niet te warm wordt.

Gisteren geen weblog bericht geschreven. Vooral gewandeld, foto's gemaakt met de fotocamera en andere pelgrims ontmoet.

22.23 uur San Salvador de Valdedios.
Kwam tegen 17.30 uur aan in het dorpje San Salvodallor de Valdedios waar zich een klooster bevindt uit het jaar 1200. De bijbehorende kerk stamt uit de 9e eeuw na Christus.  Ik besloot niet verder te wandelen naar La Vega de Santiago maar hier in het klooster te overnachten. Al eeuwenlang wordt aan pelgrims op weg naar Santiago onderdak geboden in dit klooster.

Hier ontmoette ik mensen die ik eerder al ontmoet had en een aantal mensen die ik nog niet eerder gezien had.
Een van hen is een Nederlander; een man uit Zuid- Limburg die al vele caminos heeft gelopen en een internet site over zijn caminos heeft. De naam van deze man is Jos Solberg. In het dagelijks leven is hij kunstenaar. Website: www.jossolberg.net

Vanavond was er ook nog een mogelijkheid om de kerken die bij het klooster behoren te bezoeken onder leiding van een gids. Zie foto's.  

Vandaag dus veelal alleen gewandeld door vooral berggebied. De omgeving is prachtig. Af en toe kwam ik mede pelgrims tegen met wie even een praatje gemaakt werd. Ontmoette in de ochtend twee Italianen die zich afvroegen of ze Gijon zouden kunnen halen vandaag. Ze zo' n 40 km wandelen inhouden.

De autochtone inwoners van dit gebied zijn veelal aardig en behulpzaam. Wijzen de juiste weg  etc.

Nu in het klooster in een zaal waar een groepje van 10 Spanjaarden die ongeveer een half uur geleden binnen kwamen vallen aan het eten zijn en daarbij veel praten.

Foto's
landschap vanmorgen
bosgebieden.Regelmatig in ochtendzon
camino wegwijzerstekens
brug van grote autoweg bij Sebrayo
Typische Baskische opslagschuurtjes. Deze staan op enige meters boven de grond zodat dieren als muizen niet bij het bewaarde  voedsel als mais kunnen komen
2x landschap
Oviedo of Gijon
Oviedo richting
koster van San Salvador de Valdedios
in kerk bij klooster










Geen opmerkingen:

Een reactie posten