maandag 3 augustus 2015

Maandag 3 augustus: Guemes-Santander-La Cruz

Vandaag pas tegen 8.00 uur op pad gegaan. Maakte eerst nog wat foto's en praatjes met medepelgrims. 

Vervolgens naar Galizano van waar het caminopad naar de kust loopt.
Bij de kust loopt het pad hoog boven de zee met prachtige uitzichten over de kliffen, de zee.
Ik maakte veel foto's. 
Kwam onderweg twee Oostenrijkse en twee Duitse vrouwen tegen die van het uitzicht  lagen te genieten. Ik liep verder. De route maar Somo was ongeveer 15 km.

Bij Somo voert het pad over het strand waar  zich al vele badgasten bevonden. De Oostenrijkse en Duits vrouwen alsmede de Fransman met gitaar ontmoette ik hier weer. Gezamenlijk liepen we over het strand naar het dorp Somo waar de boot naar Santander vertrekt. Onze aanwezigheid op het strand gaf wel enige opzien onder de strandgasten.

In Somo liep ik gelijk naar de plaats waar de bootjes vertrekken terwijl de anderen nog ergens bleven zitten.
Er bleek geen boot te varen omdat het laag water was. 
De enige oplossing was om naar Pedrona te lopen, een afstand van ca. 2 km, waar ook bootjes naar Santander vertrekken.

Ik liep deze afstand en wel over een brug met daaronder een zeer lage waterstand.  Bij het kleine haventje aangekomen was het even wachten op een veerbootje. Hier ontmoette ik een Engels -Spaans echtpaar. Op een gegeven moment arriveerde het veerbootje en was mijn verbazing groot om er de Duitse en Oostenrijkse vrouwen op te zien
Het bleek dat het waterpijl al weer zodanig was gestegen dat er via een smalle vaargeul gevaren kon worden.

In Santander nam ik afscheid van de Duitsers en Oostenrijkers die met de bus verder gingen naar Santillana del Mar. Zij hadden geen zin om door een industriegebied te wandelen.
In Santander ben ik maar even gebleven. Na de rust van het kustgebied valt de drukte van de stad altijd wat zwaar.

Mijn doel was om naar Santa Cruz de Bezana te wandelen, een afstand van ca 10 km. In Santa  Cruz vroeg ik de weg naar de albergue en eenmaal daar aangekomen vernam ik dat men vol was. De eigenaresse was echter vriendelijk en zei dat ze in de buurt een andere albergue wist. Ze belde deze albergue en er was nog plaats. Hoewel de albergue niet ver afgelegen was, ontdekte ik later,  bood de vrouw mij aan om me er met de auto heen te brengen.
In de albergue ontmoette ik pelgrims die ik eerder had ontmoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten