vrijdag 14 augustus 2015

Vrijdag 14 augustus: Pajaras - Poladura

Vanmorgen rond 7.15 uur  de albergue van Pajaras verlaten met als doel eerst een stukje langs de doorgaande weg te wandelen om vervolgens na circa 5 km bij het dorpje Arbas del Puerto de camino weg in de bergen te gaan nemen. Het liep echter anders.
De stijgende weg naar Arbas was goed te lopen. Omdat ik op een vrij hoge hoogte zat van 1000 meter hoogte oplopend naar 1384 meter waren er mooie vergezichten op de bergen. Het was bewolkt wat op deze hoogte betekent dat bergtoppen in de wolken kunnen liggen. Daarnaast was het niet bijzonder warm.

Ik kwam op het hoogste punt Puerto de Pajaras waar ik zag dat de kerk te koop stond. Ik liep verder naar het vlakbij gelegen Arbes del Puerto. Dit gehucht is geheel of bijna geheel uitgestorven. Verwaarloosde huizen zijn er verlaten en alles straalt verlatenheid uit. Ik zag wel dat er een soort hotel voor skiërs was. Bij navraag vanavond werd mij verteld dat er in dit deel van Spanje veel wordt geskied. Er valt dus veel sneeuw.

Bij Arbas zocht ik naar het caminopad de bergen in wat mij naar Poladura zou moeten brengen. Hoewel ik wel hier en daar gele 
pelgrimspijlen zag kon ik het juiste pelgrimspad de bergen in niet vinden. Ik liep een stukje voorbij het dorp en weer terug maar zag nergens een pad dat mij betrouwbaar genoeg leek om mij over de bergen via de camino weg naar Poladura te brengen. Als je niet helemaal zeker bent van het juiste pad leek het mij niet zo handig om zomaar een bergpad te nemen
 In de bergen kun je namelijk gemakkelijk verdwalen.
Voor mij zat er niets anders op dan de doorgaande weg voort te zetten. 

Na Arbas begon de weg te dalen. Het hoogste punt ruim 1300 meter had ik bereikt al kan ik morgen op de weg door de bergen naar La Robla nog op een hoogte van 1462 meter komen. 
Bij Arbas had ik ook het departement Asuria verlaten en was ik het departement Leon binnengewandeld. Wat er ook veranderde waren de bergen: liepen in de omgeving van Pajaras in het zuiden van Asuria de bergen vrijwel in elkaar over met tussen de bergen veelal een smal riviertje en waren deze bergen geheel begroeid met bomen, voorbij Arbas keken de bergen plotseling heel anders: bergen met weinig begroeiing maar met rotsachtige toppen en bergen die veelal ruim uit elkaar liggen. Dit geldt niet voor alle bergen maar wel voor velen. 

Op een gegeven moment kwam ik bij Villlamanin waar ik westwaarts ging richting Poladura.
Het was nog vrij vroeg in de middag, bewolkt maar geen regen dus goed wandelweer en de afstand tot dit dorp was slechts 5 km. Ik bedacht me dat ik wel verder zou kunnen wandelen naar La Robla een afstand van circa 20 km voor een deel door de bergen.

Tegen 14.30 uur kwam ik bij de albergue van Poladura aan waar ik direct de Spaanse pelgrim Pablo ontmoette. Hij kwam van La Robla naar hier gelopen; de route die ik dus wilde gaan nemen. Ik vroeg hem naar de moeilijkheidsgraad van deze route maar deze viel mee. Desondanks had hij er ongeveer 7 uur over gelopen. We stonden nog wat te praten. Ik besloot niet vandaag maar morgen verder te gaan naar La Robla. Als ik deze middag nog zou hebben gegaan zou ik pas laat ik La Robla aankomen. Ik zou me dan ook nog extreem moeten haasten.

De albergue hier is een soort sociaal centrum waar kinderen in de benedenruimte en voor de deur spelen. Vanavond even door het dorpje gewandeld. Het bergdorpje ziet er goed uit, heeft echter geen enkele winkel en het barretje is vaak niet open. Voor pelgrims betekent dit eigen eten meebrengen al lag er in de keuken wel rijst. 

Had vanavond even een praatje met de toezichthouder van de albergue.  Zoals wel meer mensen doen vroeg hij mij waarom ik de camino Salvador in omgekeerde richting loop. Hij zei vervolgens dat het heel lastig is om de camino Salvador van Oviedo naar Leon te lopen in plaats van de gebruikelijke weg Leon - Oviedo omdat je de pelgrims tekens dan niet altijd ziet. Soms zijn er ook geen tekens die je de weg wijzen. Ik had al eerder vernomen dat de weg van de camino Salvador niet overal goed wordt aangegeven. Ik zei hem dat als ik morgen het vermoeden krijg dat ik niet op de juiste weg zit, ik gewoon terug zal keren naar dit dorp.

Morgen dus in La Robla zien te komen en overmorgen in Leon.
Er zijn in deze albergue nu 7 pelgrims met mij meegerekend. Behalve ik zijn het Spanjaarden. Een Baskische jongen kwam rond 20.00 uur
binnen wandelen en zei dat hij vandaag van Leon naar hier in Poladura had gewandeld. Een hele afstand.

Ik zit nu in een berggebied op ruim 1000 meter hoogte. Dit merk je aan de temperatuur. Het is best koud hier.
Zat net buiten even te kijken naar werkzaamheden van een aantal mannen. Komend weekend is hier een dorp feest.  Er wordt een soort stellage opgebouwd. Dit gaat op dezelfde manier als in Nederlandse dorpen: een hoop gepraat van de mannen onderling over de opbouw van de stellage, kinderen die er luidruchtig omheen lopen en veel lawaai. 
Poladura is in ieder geval een dorp dat nog levensvatbaar is. 

Foto's
Pajaras vanmorgen vroeg
Bergen in de nabije omgeving van het dorp Poladura.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten