woensdag 12 augustus 2015

Woensdag 12 augustus: Mieres del Camino - Pola de Lena

Vanmorgen geen haast gemaakt om snel weg te komen uit de pelgrims albergue omdat ik vandaag slechts 16 km zou wandelen over een niet al te moeilijke weg naar de volgende pelgrims halteplaats Pola de Lena.

De Spanjaarden vertrokken tegen 8.00 uur richting Oviedo en ik een klein uurtje later richting Pola de Lena. Bij vertrek zeiden de Spaanse pelgrims dat ik de deur van de albergue gewoon dicht moesten trekken om de deur te sluiten. Er was geen eigenaar of iets dergelijks in de albergue aanwezig. Gisterenavond kwam er wel iemand die mij en de Spanjaarden registreerde en een stempel in de credential zette maar deze man vertrok na enige tijd weer. De albergue geheel in handen van pelgrims.

Een van de Spaanse pelgrims had vannacht geslapen op een matje in de openbare ruimte: ruimte waar een tafel met stoelen staan en waar men eet. Hij vertelde gisterenavond dat hij snurkt en om deze reden niet in de slaapruimte slaapt. Ik zat echter aan de tafel op de weblog te schrijven en vroeg hem of het geen bezwaar was. Het licht bleef immers aan en ik wist dat het wel wat laat zou kunnen worden. De Spaanse snurkers zei me echter dat het geen probleem was. Ik ging verder met mijn schrijverij en inderdaad even later was er een luid gesnurk te horen.....

Oké,  vanmorgen. Ik liep van noord naar zuid door het troosteloze Mieres del Camino. Het stadje schijnt nog een soort centrum te hebben maar alles van huizen tot inwoners straalt een troosteloosheid uit. Huizen zijn grauw zoals deze in de eveneens mijnwerkersstad Luik te zien zijn of waren te zien. Daarnaast staan in Mieres veel troosteloze huizen te koop. Wie zal deze huizen kopen? 
Wat doet decennia lang mijnbouwwerkzaamheden met een stadje en met mensen...

In Mieres zag ik af en toe een pelgrims wegwijzerstekens maar ik had al vernomen dat de bewegwijzering voor pelgrims niet rijkelijk bezaaid zijn op de camino Salvador. Via mijn kaart wist ik dat ik op een bepaald moment in Mieres de grote snelweg en het aangrenzende riviertje over moest steken en omdat ik geen pelgrims tekens meer zag heb ik op goed geluk op een bepaald moment een brug over de snelweg en het riviertje genomen. Ik kwam op een wandelpad direct gelegen aan het riviertje en ten westen van Mieres. Opvallend was dat er best veel mensen liepen van vooral middelbare leeftijd en dat dit zo zou blijven totaal de volgende wat grotere plaats Ujo. Mensen liepen in beide richtingen.
Op zich was dit pad vlak aan het riviertje best een goede weg om te wandelen ware het niet dat op een paar honderd meter ervandaan aan de overkant van het riviertje een grote snelweg loopt die zorgt voor hinderlijk lawaai. Ik had hier al van gehoord gisterenavond van de Spaanse pelgrims die mij dan ook aangeraden hadden om gewoon de trein naar Pola de Lena te nemen. Dit heb ik dus niet gedaan. Het meeste snelweg lawaai was tot aan het plaatsje Ujo op ca 6 km van Mieres. Daarna buigt de snelweg wat af van het camino pad en het riviertje.

Het plasje Ujo is war minder troosteloos dan Mieres maar heeft ook weinig mooie uitstraling.In Ujo dronk ik een een barretje even koffie en ging toen verder naar Villallana en vervolgens Pola de Lena. Villallana zag er al wat beter en mede door de kleurrijke huizen wat beter uit dan de twee voorgaande plaatsen. Het mijnwerkersgebied lag dus achter mij. Hier het snelstromende riviertje met op de achtergrond de bergen. Zie foto.

De afstanden tussen de dorojes/stadjes zijn niet zo groot met als gevolg dat ik binnen de kortste tijd in Pola de Lena aankwam. Dit is weer een min of meer normaal Spaans plaatsje met regelmatig kleurige huizen en nu rond 18.00 uur mensen op straat. in het parkje hier tegenover het barretje en mensen op het terasje.  Pratende mensen en spelende kinderen.
Ik kwam al rond 14.00 uur Pola de Lena binnen lopen
 Dit is de eerste keer op mijn gehele camino tocht dat ik zo vroeg op een pelgrims halteplaats aankom. Het kan even niet anders. De volgende pelgrim albergue ligt op circa 31 km van hier in Pajares. Dit wordt mijn wandeling van morgen waarbij ook enig klimmen komt kijken. Ik zal de bergen ingaan en daarmee zoals ik heb vernomen een mooi gebied in zal gaan.

In Pola de Lena liep ik vanmiddag eerst naar het toeristenbureau voor info over de ligging van de albergue. De jonge medewerker was heel beridwillend: haalde een plattegrondje van Pola de Lena tevoorschijn waar hij de route naar de albergue in tekende.  Hij gaf mij ook nog wat andere info over Pola de Lena en omgeving en gaf me een jute tasje waarin je een stokbrood kunt meedragen.

Ik liep vervolgens naar de albergue dat een soort sociaal gebouw bli j t te zijn. Bij de ingang hong een affiche waarop opgeschreven stond dat pelgrims een bepaald nummer moesten bellen om de eigenaar te bereiken.  Ik belde het nummer en kreeg een vrolijk persoon aan de telefoon die in gebroken Engels zei dat hij binnen twee minuten zou arriveren. Het werden zeker 15 minuten maar dit maakte weinig uit. In tussentijd tijd keek ik naar het treinstation van renfe.mobi dat er vlakbij gelegen is.

De albergue eigenaar arriveerde, vroeg naar mijn credential en paspoort. Ik vroeg of hij de specifieke Camino de Salvador credential had. Ik kreeg hier gen antwoord op maar toen ik rond 17.00 uur naar buiten ging sprak hij mij aan. Hij gaf me mijn paspoort en credential terug en gaf een geheel nieuwe credential van het Spaanse Asuria, het gebied van Spanje waar ik mij nu bevindt.

Toen ik aankwam was ik de enige pelgrim cq de enige persoon in dit pelgrims onderkomen
 Dit kwam mij wel even goed uit omdat ik nu in alle rust mijzelf en wat kleren kon wassen. Juist toen ik ermee klaar was kwam er een groep van circa 8 Spaanse en Italiaanse pelgrims binnen. Zij waren van Pejares naar Pola de Lena komen wandelen. Ik vroeg of deze tocht zwaar was geweest maar zij zeiden dat het wel meevalt.

Ben vervolgens nar het centrum van Pola de Lena gelopen waar ik nu ben. Even even gekeken naar pelgrims tekens voor de etappe van morgen. Zag hier gele pijlen die echter net aan de verkeerde kant van palen, bomen etc staan. Zal morgen mijn eigen plaategrondje ook nodig hebben...

Ben even de kerk in ingelopen en heb er wat foto's gemaakt.  Zie foto's. 

Zit nu dus op het terasje waar het inmiddels vrij druk is geworden en het is gaan regenen. Mensen steken een paraplu op of lopen onder de bomen. De temperatuur is aangenaam.

Oké even tot zover.

Fotos





Geen opmerkingen:

Een reactie posten