zaterdag 1 augustus 2015

Zaterdag 1 augustus: Pobena - Santona

Vanmorgen rond 7.15 uur vanuit de albergue in Islares samen met Daniel en Simone op stap gegaan met als doel Laredo en indien mogelijk Santona te bereiken.
Het was goed weer: wat wolken maar ook veel blauw aan de lucht.
Door het dorp en langs de camping voeterde het Camino pad zuidwaarts langs de rivier naar Nocina, Rioseco en Revilla.
Ik ben momenteel in het deel van het Baskenland dat  Cantabria heet. Anders dan in de twee andere Baskische gebieden komen hier bergen met weinig begroeiing voor.
Het eerste deel liepen we langs een autoweg waar echter niet veel verkeer op was. Wel regelmatig groepjes fietsers op de racefiets.
Op een bepaald moment ontmoetten wij de autoweg Italiaanse vrouw die samen met haar zoon de camino wandelt. Zij zouden bij Nocina westwaarts langs de autoweg naar Laredo gaan omdat deze route korter is en de vrouw last had van haar voeten.

Bij Revilla gingen ook wij westwaarts richting La Magdalena. Vanaf hier ben ik alleen verder gegaan. Vind het ook wel fijn om stukken alleen te wandelen en op mijn gemak foto's te maken. 
De weg voerde weer noordwaarts door een bergachtig bosrijk gebied. 
Het was goed weer en de uitzichten waren vaak prachtig. Zie foto.

Na bij Iseca Nueva een grote snelweg gepasseerd te hebben voerde het pad naar Liendo (Hazas). Deze plaats en de omringende dorpjes liggen in een heel groot dal.
Bij de kerk waar vlakbij ook een albergue is heb ik even gerust om vervolgens naar Laredo te wandelen. Inmiddels was het warm geworden en toen ik Laredno binnenliep zag ik op een bord dat het 29,5 graden was.

Laredo heeft een lange boulevard van een kilometer of vier die ik geheel af moest lopen in noordelijke richting om bij El Puntal te komen.
Vanuir El Puntal vaart er een bootje naar het schiereilandje aan de overkant. Op dit schiereilandje ligt het oude stadje Santona.
De vraag was alleen : zou ik op tijd arriveren voor de laatste afvaart van het bootje. Bij El Puntal aangekomen zag ik op een bord dat ik ruim op tij was: in de zomer vaart het bootje tot 22.00 uur.

In Santona aangekomen liep ik langs de haven naar de albergue. Deze albergue is van de gemeente. Omdat er groepen kinderen in de albergue verblijven wordt aan o.a. pelgrims onderdak in tenten aangeboden.
Wederom slapen in de buitenlucht.

Bij de albergue ontmoette ik Daniel en Simone weer.

Foto's 
in de bergen vanmorgen.
het bootje dat ik van El Puntal/Laredo naar de pverkant/Santona bracht.
De tenten waarin overnacht wordt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten